Z okazałego ronda będzie więc wychodziło aż pięć dróg. Jedna do Oświęcimia, druga do Zatora, trzecia do strefy przemysłowej w Zatorze, czwarta i piąta (na razie ślepe) – to początek przyszłych obwodnic Zatora (droga krajowa) i Podolsza (droga wojewódzka). Wykonawcą całości zadania jest Przedsiębiorstwo Budowlano-Drogowo-Mostowe DROG-BUD ze Spytkowic. Wartość całego przedsięwzięcia wynosi: 1.983.000zł, w tym: 105.000 zł – opracowanie dokumentacji, 195.000 zł – wykonanie drogi gminnej od ul. W. Grabskiego do ronda, 1.683.000,00 zł – wykonanie ronda w ciągu DK 44.
Projekt budowy ronda w związku z wysoką kategorią drogi wymagał wielu uzgodnień. Z uwagi na konieczność wycięcia 6 drzew w Alei Lipowej, należało wcześniej uchwałą Rady Miejskiej pozbawić statusu pomnika przyrody 5 z nich (lipy). Z kolei Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie nie zgodził się na wycięcie jednej z nich, co spowodowało konieczność przeprojektowania fragmentu ronda od strony północnej. Tymczasem w czasie wizji w terenie przedstawiciele RDOŚ odkryli w kilku pniach lip przeznaczonych do wycinki będące pod ochroną rzadkie chrząszcze tzw. pachnicę dębową. Drzewa będą mogły być wycięte tylko pod warunkiem przeniesienia siedlisk pachnicy dębowej w inne miejsca i to pod nadzorem przyrodniczym entomologa, mającego doświadczenie w przenoszeniu pachnicy dębowej na stanowiska zastępcze. Na dodatek można to robić tylko w okresie od 1 kwietnia do 30 kwietnia. W ostatniej decyzji z 12 listopada dodatkowo wskazano na konieczność zapewnienia przy wycince drzew nadzoru przyrodnika w zakresie awifauny (możliwość zasiedlania dziupli przez szpaka) oraz chiropterofauny (ze względu na możliwość zasiedlania dziupli przez nietoperza borowca wielkiego).
Wszystkie techniczne, formalno-prawne i przyrodnicze trudności sprawiły, że procedura wydawania pozwolenia na budowę ronda jeszcze się nie zakończyła… (od czasu złożenia dokumentacji do Urzędu Wojewódzkiego na początku września tego roku). Obecnie rozpoczęła się budowa drogi dojazdowej od ulicy Grabskiego. Samo rondo czeka jeszcze na tzw. ZRID czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którą wydaje Urząd Wojewódzki. Opóźnienia w wydaniu tej decyzji znacznie przesunęły termin zakończenia inwestycji, który według ostatnich uzgodnień został wyznaczony na 29 lipca 2016 roku. Wykonawca zapewnia, że zmieści się w tym terminie… o ile przyrodnicy nie znajdą w naszych lipach następnych chronionych zwierząt.