W dniu 1 lipca 2020 roku w MOLO Resort, odbyła się konferencja „Marka lokalna” kierunkowskaz dla aktywnych lokalnie”.
Konferencja realizowana była w ramach projektu współpracy „Marka lokalna szansą rozwoju regionu” finansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 we współpracy 6 Lokalnych Grup Działania z obszaru Polski, które wymieniają się doświadczeniami we wdrażaniu i promocji marek terytorialnych:
W konferencji uczestniczyli:
Podczas konferencji prezentowaliśmy:
Prelegentami podczas konferencji byli:
a) Marka jako wyznacznik przewagi rynkowej – Artur Gnat, DOM MARKI Max von Jastrov prezentacja
dr Artur Gnat - założyciel i współwłaściciel firmy DOM MARKI Max von Jastrov specjalizującej się w budowaniu marek i zarządzaniu nimi. Od 25 lat zajmuje się praktycznymi i naukowymi aspektami marek miejsc. Jest autorem i współautorem kilkudziesięciu wdrożonych strategii zarówno marek komercyjnych jak i jednostek samorządu terytorialnego. Dąży do maksymalnego wykorzystania procesu budowy marki miejsca w celu podwyższenia jego kapitału społecznego.
b) Złotów. Wielkopolskie Zdroje – strategia budowania tożsamości mieszkańców i rozwoju miejsca – Adam Pulit, Burmistrz Miasta i Gminy Złotów prezentacja
Adam Pulit – z wykształcenia leśnik, pasjonat i specjalista z zakresu edukacji ekologicznej. Burmistrz 18-tysięcznego miasta Złotowa położonego na Pojezierzu Krajeńskim w województwie wielkopolskim, który przed sobą i mieszkańcami postawił ambitne zadanie: STAĆ SIĘ WIELKOPOLSKIMI ZDROJAMI. Zarządzając miastem już drugą kadencję od 2014 roku wraz ze swoimi współpracownikami i mieszkańcami Burmistrz dokłada starań, by uczynić z miasta ekologiczną stolicę Polski.
c) Zagórzańskie Dziedziny – marka lokalna oparta o dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu - Magdalena Polańska, Gmina Mszana Dolna
Magdalena Polańska – lokalna patriotka, uwielbia ludzi, podziwia ich pasje, docenia ich pracę; wrażliwa na piękno otaczającego nas świata. Z samorządem związana od 1998 roku, od 2014 odpowiedzialna za zadania z zakresu kultury, turystyki, promocji i współpracy z organizacjami pozarządowymi Urzędu Gminy Mszana Dolna. Swoje doświadczenie samorządowe, znajomość i dumę ze swego regionu oraz wybitne relacje z mieszkańcami Gminy Mszana stały się inspiracją do budowania Marki Zagórzańskie Dziedziny. To jej ogromne dzieło tworzone z ludźmi dla Zagórzan i dla turystów!
d) Marka lokalna – narzędzie rozwoju przedsiębiorczości i wprowadzania nowych produktów – Olga Gałek, Fundacja Miejsc i Ludzi Aktywnych prezentacja
Olga Gałek – miłośnicza regionów, specjalista ds. marketingu terytorialnego, autorka polskiej metody budowania marki lokalnej i definicji produktu lokalnego (2002r.) Od 20 lat zaangażowana w wprowadzanie produktów lokalnych na rynek, współautorka licznych koncepcji budowania marki, m.in. Spichlerz Koronny, Dolina Karpia, Zagórzańskie Dziedziny, Karpating, Dolina Pilicy, Dunajec Przełom się. Pasjonuje się miejscami, markami i ludźmi, którzy zmieniają świat. Fundacja MiLA (Fundacja Miejsc i Ludzi Aktywnych) jest spełnieniem jednego z jej wielkich marzeń.
e) Dobre praktyki we wdrażaniu marki lokalnej - Dolina Karpia – Anna Świątek, Stowarzyszenie Dolina Karpia prezentacja
Anna Świątek – chemiczka, specjalistka ds. rozliczeń projektów, która poza cyframi i pierwiastkami czuje niezwykłe połączenie z Doliną Karpia, regionem, w którym pracuje od ponad 10 lat. Zakochana w Ekomuzeum Doliny Karpia i marce lokalnej Dolina Karpia, gdzie spotyka miejsca i ludzi z pasją, dla których warto realizować nawet najbardziej skomplikowane projekty unijne.
f) Dobre praktyki we wdrażaniu marki lokalnej - Dolina Baryczy – Inga Demianiuk-Ozga, Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Doliny Baryczy” prezentacja
Inga Demianiuk-Ozga - absolwentka filozofii oraz studiów pedagogicznych i ekonomicznych. Od urodzenia mieszkanka i miłośniczka Doliny Baryczy, wyjątkowego miejsca blisko przyrody. Od ponad 15 lat łączy pracę zawodową z pasją angażowania ludzi do współpracy na rzecz ich małej ojczyzny. Prezes Stowarzyszenia "Partnerstwo dla Doliny Baryczy", w ramach którego współtworzy systemowe, innowacyjne rozwiązania w zakresie promocji, produktu lokalnego, edukacji regionalnej oraz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i turystycznego.
g) Uniezależnianie a uzależnienie w procesie wspierania przedsiębiorczości – Maciej Kopytek, Fundacja Rozwoju Regionu Rabka prezentacja
Maciej Kopytek – Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Regionu Rabka, zakochany w swoim regionie, współrealizator bądź realizator projektów związanych z kulturą i regionem (Wypas Kulturowy Owiec, I edycja Rabka Festiwal czy akcja Odkryj Beskid Wyspowy), ratownik GOPR z 30-letnim doświadczeniem. Na co dzień zdarza się, że ratuje, a przede wszystkim wspiera lokalny biznes finansowo i merytorycznie. Jako menedżer licznych funduszy pożyczkowych jest przekonany, że rozwój przedsiębiorczości wymaga wsparcia szytego na miarę przez świadomego projektanta.
Po konferencji odbył się pokaz kulinarny w oparciu o produkty objęte marką lokalną Dolina Karpia prowadzony przez członków Kapituły marki lokalnej Dolina Karpia.
Zakończeniem konferencji były warsztaty w oparciu o produkty objęte marką lokalną Dolina Karpia